Na co zwrócić uwagę przy zakupie ławki treningowej do domowej siłowni?

Regularna aktywność fizyczna niezwykle pozytywnie wpływa na ludzki organizm. Warto w szczególności zorganizować w zaciszu swojego domu mini siłownię, która pozwoli skutecznie rozbudować masę mięśniową, wysmuklić sylwetkę lub po prostu zrzucić zbędną tkankę tłuszczową. W takim miejscu przydatna okaże się z pewnością porządna ławka treningowa przystosowana do licznych ćwiczeń typowo siłowych

Przeznaczenie konstrukcji odgrywa kluczową rolę

Wspomniana we wstępie ławka składa się zazwyczaj z wygodnego siedziska obitego ekologiczną skórą (lub innym wytrzymałym tworzywem syntetycznym) i metalowego stelażu. Optymalnym wyborem jest oczywiście klasyczny model pod sztangę z funkcją regulowanego kąta oparcia, wyposażony w dwie dźwignie – do rozpiętek oraz do nóg. Za jego pomocą bez problemu zwiększymy objętość klatki piersiowej, bicepsów, tricepsów, łydek, ud czy nawet pleców. Alternatywę stanowi ławka treningowa skośna, przeznaczona stricte do wzmacniania płaszcza mięśniowego zlokalizowanego na brzuchu. Umożliwia ona wykonywanie skłonów w leżeniu głową do dołu, skrętów tułowia i skrętów bocznych. Na rynku znajdziemy ponadto model Scotta, zwany potocznie modlitewnikiem, który wprost znakomicie nadaje się do ćwiczenia wszystkich mięśni ramion. Niezależnie od rodzaju, ławka treningowa powinna być stworzona z materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne i korozję. 

Maksymalne obciążenie i pozostałe czynniki

Kupując taką konstrukcję jak ławka treningowa, należy bezwzględnie sprawdzić, jakie akcesoria zostały dołączone do zestawu. Praktyczne są zwłaszcza linki do wyciągu górnego, uchwyty do przechowywania talerzy i hantli oraz dźwignie do kształtowania mniejszych partii mięśniowych. Wyjątkowo istotny parametr to bez wątpienia dopuszczalne obciążenie – pożądana wartość wynosi 250-300 kilogramów. Oczywiście w tym kontekście spore znaczenie ma masa ciała użytkownika i jego dotychczasowy staż na siłowni. Na uwagę zasługuje również zakres regulacji, przekładający się bezpośrednio na komfort eksploatacji i funkcjonalność. Strzałem w dziesiątkę jest kilkustopniowa regulacja położenia zarówno siedziska, jak i oparcia. Oprócz tego ławka treningowa musi być:

– perfekcyjnie dostosowana pod względem rozmiaru do miejsca, gdzie wykonujemy ćwiczenia

– wystarczająco ciężka i stabilna (zapobiegnie to jej uciążliwemu przesuwaniu w trakcie podnoszenia sztangi)

– pomalowana proszkowo dla ochrony przed korodowaniem

– wyposażona w pięcioletnią gwarancję i certyfikat EN 957 potwierdzający bezpieczeństwo eksploatacji

Tagged , , ,